Hoppa till det huvudsakliga innehållet

Allmänna affärsvillkor och kundinformation

Allmänna affärsvillkor och kundinformation

I. Allmänna affärsvillkor

1 § Grundläggande bestämmelser

(1) Följande affärsvillkor gäller för alla avtal som du ingår med oss som leverantör (PPS Digital GmbH) via webbplatsen foldzilla.se. Såvida inte annat avtalats, avvisas härmed inkluderandet av eventuella egna villkor som används av dig/er.

(2) En konsument i den mening som avses i följande bestämmelser är varje fysisk person som ingår en rättshandling för ändamål som huvudsakligen kan hänföras till varken personens kommersiella verksamhet eller personens självständiga yrkesverksamhet. En företagare är en fysisk eller juridisk person eller ett handelsbolag med rättskapacitet som, när han eller hon eller handelsbolaget ingår en rättshandling, agerar inom ramen för sin självständiga yrkes- eller affärsverksamhet.

§ 2 Tillgänglighet

(1) I enlighet med § 14 (1) nr 2 i samband med bilaga 3 nr 1 BFSG. I bilaga 3 nr 1 BFSG informerar vi om hur vår webbplats och våra tjänster inom elektronisk handel uppfyller tillgänglighetskraven i den relevanta förordningen (BFSGV). Denna information finns tillgänglig via en separat, lämpligt märkt knapp (till exempel ”Förklaring om tillgänglighet” eller en liknande beteckning) på vår webbplats och omfattar särskilt följande punkter:

  • en beskrivning av de gällande kraven när det gäller tillgänglighet;
  • en allmän beskrivning av tjänsten i ett tillgängligt format;
  • beskrivningar och förklaringar som krävs för att kunna förstå tjänstens utförande;
  • en beskrivning av hur tjänsten uppfyller de tillämpliga tillgänglighetskrav.

(2) Kontaktuppgifterna för den behöriga marknadsövervakningsmyndigheten är följande:

MLBF (under uppbyggnad) c/o Ministerium für Arbeit, Soziales, Gesundheit und Gleichstellung Sachsen-Anhalt Postfach 39 11 55 39135 Magdeburg, Tyskland Telefon: +49 (0)391 567-4530 E-post: MLBF@ms.sachsen-anhalt.de

(3) Vi kan i förekommande fall använda artificiell intelligens (AI) och specialverktyg för att genomföra tillgänglighetskraven på vår webbplats. Detta är avsett att ta hänsyn till en mängd olika möjliga funktionsnedsättningar, inklusive syn- och hörselnedsättningar, fysiska, språkliga, kognitiva och neurologiska begränsningar. Närmare detaljer finns under den separata, lämpligt märkta knappen på vår webbplats som nämns i punkt 1.

(4) Vår webbplats eller vår tjänst i elektroniska affärstransaktioner är tillgänglig om den kan hittas, nås och användas av personer med funktionsnedsättning på det allmänt vanliga sättet, utan särskilda svårigheter och i princip utan hjälp utifrån.

(5) Åtgärderna för att implementera tillgänglighetskraven omfattar till exempel tydliga teckenstorlekar och tillräckliga färgkontraster, navigering med mus och tangentbord, alternativa texter för bilder, undertexter och ljudbeskrivningar i videor (i den mån videor finns på webbplatsen), lättläst och begripligt språk, kompatibilitet med alla vanliga skärmläsare (skärmläsningshjälpmedel), anpassningsbara visningsalternativ för olika slutenheter (smartphones, surfplattor, stationära datorer etc.).

§ 3 Ingående av avtal

(1) Föremålet för avtalet är försäljning av varor.

(2) Genom att placera respektive produkt på vår webbplats ger vi dig en bindande offert om att ingå ett avtal via online-varukorgsystemet enligt de villkor som anges i artikelbeskrivningen.

(3) Avtalet ingås via online-varukorgsystemet enligt följande:

De varor som är avsedda att köpas läggs i ”varukorgen”. Du kan när som helst hämta ”Varukorgen” via motsvarande knapp i navigeringsfältet och utföra ändringar där. Efter att du har klickat på knappen ”Checkout” eller ”Fortsätt till beställningen” (eller liknande) och matat in dina personuppgifter samt betalnings- och leveransvillkor visas sedan beställningsuppgifterna som en orderöversikt.

Såvida du använder ett system för direktbetalning (till exempel PayPal (Express/Plus/Checkout), Amazon Pay, Sofort) som betalningsmetod kommer du antingen att omdirigeras till sidan med orderöversikten i vår webbutik eller omdirigeras till webbplatsen för leverantören av systemet för direktbetalning.

Om du omdirigeras till respektive system för direktbetalning, ska du göra ett lämpligt val respektive mata in dina uppgifter där. Slutligen kommer beställningsuppgifterna att visas som en orderöversikt på webbplatsen för leverantören av systemet för direktbetalning eller efter att du har omdirigerats tillbaka till vår webbutik.

Innan du skickar beställningen har du möjlighet att kontrollera uppgifterna i orderöversikten ännu en gång, ändra dem (även via webbläsarfunktionen ”tillbaka”) respektive avbryta beställningen.

Genom att skicka beställningen via motsvarande knapp (”beställ med betalningsskyldighet”, ”köp” / ”köp nu”, ”beställ med betalningsskyldighet”, ”betala” / ”betala nu” eller liknande beteckning) förklarar du juridiskt bindande att du accepterar offerten, vilket innebär att avtalet ingås.

(4) Dina förfrågningar om utarbetande av en offert är inte bindande för dig. Vi kommer att skicka dig en bindande offert i textform (till exempel via e-post), som du kan acceptera inom 5 dagar (såvida ingen annan tidsperiod anges i respektive offert).

(5) Handläggningen av beställningen och överföringen av all information som krävs i samband med ingåendet av avtalet utförs delvis automatiserad via e-post. Av denna anledning måste du se till att den e-postadress som du har angett till oss är korrekt, att mottagandet av e-postmeddelanden är tekniskt säkerställt och i synnerhet att det inte förhindras av skräppostfilter.

§ 4 Särskilda avtal om tillhandahållna betalningsmetoder

(1) Köp mot faktura via paymorrow

Vid betalning mot faktura (köp mot faktura via paymorrow) kommer de beställda varorna att skickas respektive levereras till dig tillsammans med fakturan. Köpeskillingen förfaller till betalning inom 21 (tjugoen) kalenderdagar från fakturadatum.

(2) Betalning med ”secupay kreditkort”, ”secupay autogiro” eller ”secupay köp mot faktura”

För betalningsmetoderna ”secupay kreditkort”, ”secupay autogiro” eller ”secupay köp mot faktura” överlåter vi vår fordran på betalning mot dig i full omfattning och oåterkalleligt till hel secupay AG, Goethestr. 6, 01896 Pulsnitz, Tyskland. Innan secupay AG accepterar överlåtelsen kommer secupay AG att genomföra en kreditprövning med hjälp av de uppgifter som lämnats i samband med beställningen.

Vi förbehåller oss rätten att neka dig den valda betalningsmetoden till följd av kreditprövningen; du kommer att informeras om detta redan innan du skickar din beställning. Om betalningsmetoden ”secupay kreditkort” respektive ”secupay autogiro” godkänns, accepterar secupay AG överlåtelsen och drar därefter avgiften från ditt kreditkort respektive via autogiro från ditt konto. Ditt bankkonto respektive kreditkortskonto debiteras när beställningen har slutförts.

Om betalningsmetoden ”secupay köp mot faktura” godkänns, accepterar secupay AG överlåtelsen och de beställda varorna skickas respektive levereras till dig tillsammans med fakturan. Köpeskillingen förfaller till betalning till secupay AG, Goethestraße 6, 01896 Pulsnitz, Tyskland inom 10 (tio) kalenderdagar efter leverans av varan.

(3) Ratepay köp mot faktura, Ratepay direktdebitering, Ratepay delbetalningsköp

För att kunna tillhandahålla dig attraktiva betalningsmetoder samarbetar vi med Ratepay GmbH, Franklinstraße 28-29, 10587 Berlin, Tyskland (nedan kallat ”Ratepay”). Om ett effektivt köpeavtal ingås mellan dig och oss när du använder en Ratepay-betalningsmetod, överlåter vi vårt betalningsanspråk till Ratepay. Vid användning av Ratepay-betalningsmetoden ”delbetalningsköp” överlåter vi vårt betalningsanspråk till partnerbanken till Ratepay GmbH. Om du väljer en av de betalningsmetoder som Ratepay tillhandahåller här, samtycker du till att dina personuppgifter som lämnats till Ratepay i samband med beställningen och prövningen av identitet och kreditvärdighet samt avtalets handläggning. Alla detaljer finns i de allmänna betalningsvillkoren för betalningsmetoder från Ratepay på https://www.ratepay.com/legal-payment-terms/, som gäller utöver våra allmänna affärsvillkor när du väljer en betalningsmetod från Ratepay.

(4) Köp via autogiro via Novalnet

Vid köp med autogiro via Novalnet AG, som tillhandahålls i Tyskland och Österrike, förfaller betalningsbeloppet omedelbart till betalning genom autogiro från det i beställningsprocessen angivna girokontot hos det kreditinstitut som anges där (girokontot). Du godkänner härmed oåterkalleligt att Novalnet AG samlar in de betalningar du måste göra genom köpet via autogiro från ditt girokonto. Om girokontot saknar den täckning som krävs har den kontoförande banken ingen skyldighet att genomföra betalningen. Delinlösen genomförs inte via autogiro.

Genom att ange girokontot bekräftar du din behörighet till autogiro från motsvarande girokonto. Avvisade betalningar är förknippade med en hög grad av ansträngning och kostnader både för oss och Novalnet AG. I händelse av returnerat autogiro (på grund av otillräcklig täckning på girokontot, på grund av uppsägning av det aktuella girokontot eller invändning från kontoinnehavaren eller på grund av felaktigt överförda kontouppgifter) är du skyldig att betala en expeditionsavgift på 7,50 euro per returnerat autogiro. Du kommer att erhålla möjligheten att bevisa att det returnerade autogirot har resulterat i lägre kostnader eller inga kostnader alls. Vi förbehåller oss ytterligare fordringar. Med hänsyn till ansträngningen och kostnaderna som är förknippade med returnering av autogiro och för att undvika expeditionsavgiften, uppmanas du att inte invända mot autogiro vid utövande av ångerrätt eller hävning av köpeavtalet, retur eller reklamation. I ett sådant fall kommer betalningen att återföras efter samråd med oss genom återföring motsvarande belopp eller genom att kreditering.

(5) Köp mot faktura via Novalnet

Vid köp mot faktura förfaller fakturabeloppet till betalning till vår externa partner, Novalnet AG, senast den kalenderdag som anges på fakturan.

I det här fallet kan endast en betalning till Novalnet AG resultera i en skuldbefriande effekt.

Även vid köp mot faktura via Novalnet AG är vi ansvariga för allmänna kundförfrågningar, till exempel om varor, leveranstider, avsändning, returer, reklamationer, utövande av ångerrätt eller krediteringar. Denna betalningsmetod är endast tillgänglig för kunder från Tyskland. Novalnet AG kontrollerar och utvärderar dina uppgifter och utbyter uppgifter med andra företag och kreditupplysningsföretag (kreditupplysning) om det finns en motiverad anledning till detta. Om kreditvärdigheten inte är garanterad kan Novalnet AG neka dig köp mot faktura och kommer att hänvisa till alternativa betalningsmöjligheter.

(6) Betalning via Unzer ”köp mot faktura” (köp mot faktura) och/eller ”delbetalning” och/eller ”SEPA Core-autogiro”.

I samband med betalningsmetoderna ”köp mot faktura” (köp mot faktura) och/eller ”delbetalning” och/eller ”SEPA Core-autogiro” överlåter vi vår fordran på betalning mot dig i full omfattning till Bank Frick & Co AG, Landstrasse 14, 9496 Balzers, Liechtenstein (nedan kallad ”bank”). För att betala av dina skulder med skuldbefriande verkan måste alla betalningar uteslutande göras till banken till det konto som du meddelats för detta ändamål. Unzers allmänna affärsvillkor finns här https://payment.payolution.com/payolution-payment/infoport/agb?mId=.

(7) SEPA-autogiro

Vid betalning med SEPA-autogiro godkänner du att vi drar av fakturabeloppet från det angivna kontot genom att utfärda en motsvarande medgivanderefens för SEPA.

Tidsfristen för att skicka förhandsmeddelandet (Pre-Notification) förkortas till 5 dagar före förfallodatumet. Du är skyldig att se till att det finns tillräckligt med pengar på kontot på förfallodagen. Vid ett returnerat autogiro som du ansvarar för måste du stå för de bankavgifter som uppkommer.

(8) Betalning via ”PayPal” / ”PayPal Checkout”

Om du väljer en betalningsmetod som tillhandahålls via ”PayPal” / ”PayPal Checkout”, handläggs betalningen via betaltjänstleverantören PayPal (Europe) S.à.r.l. et Cie, S.C.A. (22-24 Boulevard Royal L-2449, Luxemburg; ”PayPal”). De enskilda betalningsmetoderna via ”PayPal” visas under en motsvarande märkt knapp på vår webbplats och i onlinebeställningsprocessen. ”PayPal” kan använda andra betaltjänstleverantörer för betalningshantering; om särskilda betalningsvillkor gäller kommer du att informeras om dessa separat. Närmare information om ”PayPal” finns på https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/legalhub-full.

§ 5 Retentionsrätt, äganderättsförbehåll

(1) Du kan endast utöva en retentionsrätt i den mån den avser fordringar som härrör från samma avtalsförhållande.

(2) Varan förblir vår egendom tills köpeskillingen har betalats i full omfattning.

§ 6 Garanti

(1) Lagstadgade garantirättigheter.

(2) Som konsument ombeds du att omedelbart vid leverans kontrollera varorna med avseende på fullständighet, uppenbara fel och brister och transportskador samt att meddela oss och transportören om eventuella reklamationer så snart som möjligt. Om du inte gör detta påverkar det inte dina lagstadgade garantianspråk.

(3) I den mån en egenskap hos varorna avviker från de objektiva kraven, ska avvikelsen anses vara godkänd endast om du har informerats om detta av oss innan avtalsdeklarationen gjordes och avvikelsen uttryckligen och separat avtalats mellan avtalsparterna.

§ 7 Val av lag, uppfyllelseort, laga domstol

(1) Tysk lagstiftning gäller. När det gäller konsumenter gäller detta lagval endast i den mån det inte berövar konsumenterna det skydd som ges av tvingande bestämmelser i lagen i det land där respektive konsument har sin hemvist (förmånsprincipen).

(2) Uppfyllelseort för alla tjänster som härrör från de affärsrelationer som finns med oss samt jurisdiktionsorten är vårt säte, såvida du inte är en konsument utan en näringsidkare, en juridisk person enligt offentlig rätt eller en särskild fond enligt offentlig rätt. Detsamma gäller om du inte har någon allmän domstolsbehörighet i Tyskland eller EU eller om din hemvist eller vanliga vistelseort inte är känd vid tidpunkten för väckandet av talan. Rätten att även väcka talan vid domstol vid en annan lagstadgad jurisdiktion förblir opåverkad av detta.

(3) Bestämmelserna i FN:s internationella köplag ska uttryckligen inte gälla.

II. Kundinformation

1. Säljarens identitet

PPS Digital GmbH
Hans-Henny-Jahnn-Weg 19
22085 Hamburg
Tyskland
Telefon: +49 (40) 78099949
E-post: team@foldzilla.se

2. Information om ingående av avtalet

De tekniska stegen för att ingå avtalet, ingåendet av själva avtalet och korrigeringsalternativen utförs i enlighet med bestämmelserna ”Ingåendet av avtalet” i våra allmänna affärsvillkor (del I).

3. Avtalsspråk, lagring av avtalstext

3.1. Avtalsspråket är tyska.

3.2. Den fullständiga avtalstexten lagras inte av oss. Innan beställningen skickas via online-varukorgsystemet kan avtalsuppgifterna skrivas ut eller sparas elektroniskt med hjälp av webbläsarens utskriftsfunktion. När vi har tagit emot din beställning kommer beställningsuppgifterna, den lagstadgade informationen för distansförsäljningsavtal och de allmänna affärsvillkoren att skickas till dig igen via e-post.

3.3. För offertförfrågningar utanför online-varukorgssystemet får du alla avtalsuppgifter som en del av en bindande offert i textform, till exempel via e-post, som du kan skriva ut eller spara elektroniskt.

4. Varornas eller tjänsternas väsentliga egenskaper

Varornas och/eller tjänsternas väsentliga kännetecken framgår av respektive offert.

5. Priser och betalningsmetoder

5.1. De priser som anges i respektive offerter samt fraktkostnaderna utgör totalpriser. De inkluderar alla priskomponenter inklusive alla tillämpliga skatter.

5.2. Fraktkostnaderna ingår inte i inköpspriset. De kan hämtas via en motsvarande märkt knapp på vår webbplats eller i respektive offert, visas separat under beställningsprocessen och ska dessutom bäras av dig, såvida inte fri leverans har utlovats.

5.3. Om leverans sker till länder utanför Europeiska unionen kan ytterligare kostnader uppstå som vi inte är ansvariga för och du måste stå för. Dessa kan vara tullavgifter, skatter eller penningöverföringsavgifter (överförings- eller växelkursavgifter för kreditinstitut).

5.4. Eventuella kostnader för överföring av pengar (överförings- eller växelkursavgifter som tas ut av kreditinstitut) ska bäras av dig i de fall då leveransen sker till en EU-medlemsstat men betalningen initierades utanför Europeiska unionen.

5.5. De betalningsmetoder som är tillgängliga för dig visas under en motsvarande märkt knapp på vår webbplats eller i respektive offert.

5.6. Såvida inget annat anges i de enskilda betalningsmetoderna förfaller betalningskrav som härrör från det ingångna avtalet till omedelbar betalning.

6. Leveransvillkor

6.1. Leveransvillkoren, leveransdatumet och eventuella leveransbegränsningar framgår av en motsvarande knapp på vår webbplats eller i respektive offert.

6.2. Om du är konsument föreskriver lagen att risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av de sålda varorna vid avsändandet övergår till dig först när varorna överlämnas, oavsett om avsändandet är försäkrat eller oförsäkrat. Detta gäller inte om du själv har anlitat ett transportföretag som inte har utsetts av företagaren eller någon annan person som har utsetts att utföra transporten.

7. Lagstadgat ansvar för fel och brister

Ansvaret för fel och brister regleras av bestämmelsen ”Garanti” i våra allmänna affärsvillkor (del I).

Dessa allmänna affärsvillkor och kundinformation har utarbetats av juristerna på Händlerbund som är specialiserade på IT-rätt och kontrolleras ständigt för att säkerställa att de överensstämmer med respektive lagstiftning. Händlerbund Management AG garanterar texternas rättssäkerhet och är ansvarigt i händelse av varningar. Ytterligare information om detta finns på: https://www.haendlerbund.de/de/leistungen/rechtssicherheit/agb-service.

senaste uppdateringen: 22 oktober 2024

Laddar…